Matahari Ciptaan Bonzani

Itali

Di Itali,ada sebuah kampung yang menarik pelancong kerana keunikannya. Bayangkan saja, kampung yang ada di dalam lembah ini mempunyai matahari sendiri.

Viganella adalah sebuah kampung yang terletak di dasar lembah yang berada di Piedmont, Wilayah Verbano-Cusio-Ossola,Itali.

Hampir sepanjang tahun,perkampungan ini tidak pernah disinari oleh matahari seperti kawasan-kawasan lain di dunia.Pada saat musim sejuk datangIdea cemerlang muncul dari kepala Giacomo Bonzani, arkitek yang cuba membuatkan matahari untuk Viganella. Awalnya, banyak kalangan yang membatah idea sang arkitek kerana dinilai mustahil. Namun, Giacomo telah memuktikannya dengan mewujudkan semua yang ada di kepalanya itu.,masyarakat Viganella akan merasakan sejuk yang luar biasa.

SINAR MATAHARI BUATAN

Seorang arkitek  bernama Giacomo Bonzani cuba untuk mencipta matahari ciptaanya buat penduduk Viganella.Walaupun pada awalnya ramai yang membatah idea beliau kerana dinilai mustahil.Namun,Giacomo telah berjaya memuktikannya dengan mewujudkan semua yang ada di fikirannya.

Bonzani berjaya mencipta cermin raksasa yang boleh memantulkan cahaya matahari ke arah perkampungan yang ada di dasar lembah.Cermin raksasa ini kemudian digelar oleh masyarakat Viganella sebagai matahari buatan.

Jom tengok kejap !! Untung-untung nasib dapat barang murah, rm 1.90 pun ada...

cermin raksasa

Cermin tersebut dikendalikan oleh perisian komputer agar dapat mengesan di mana sumber matahari dan boleh memantulkannya secara automatik ke arah perkampungan Viganella.

Selain berfungsi menyinari desa,ternyata matahari buatan itu juga sudah menjadi destinasi pelancongan.Tetamu yang datang tidak hanya dari Itali saja,bahkan ada juga yang datang dari luar negara.Lembah ini mempunyai pemandangan yang sangat cantik lengkap dengan udaranya yang sejuk.Masyarakat Viganella juga sangat mesra dengan para pengunjung yang berkunjung

.pantulan cahaya

Apa Komen Anda

0 comments… add one

Leave a Comment