Kisah-Kisah Lucu Ustaz kazim Elias

US.kAZIM
Kisah-kisah lucu ini adalah berdasarkan pengalaman hidup yang pernah dilalui oleh al fadhil Ustaz Mohd Kazim Elias yang diambil dari Fanpage beliau..Bila baca confirm ketawa sorang-sorang:))

1.Masa pi langkawi ari tu..satu hamba Allah mai salam ngan saya,siap minta autograf lg, sy dok tengok org ramai dah masuk dlm feri,sy pun nak masuk tp dia asyik tanya macam2,org semua dah masuk dia dok tanya lagi, sy dah gabra buatnya kena tinggal feri, kes naya…tp selamba je dia kata, jgn takut ustaz feri tu takkan bertolak lagi,sy kata dah lambat ni, dia kata relak aaa ustaz, sy tanya nape relak pulak? Dia jwp dialah drebar feri tu selagi dia tak bwk tak gerak feri tu….ek elehhhhh

2.Satu masalah besar saya ialah tak leh bawak kereta,kira nak tido aje,asal bawak ngantuk asal ngantuk bawak…10 minit kereta bergerak alamatnya tido la saya…kawan saya pulak lg teruk 5 minit lepas makan mesti dia tido,ngantuk sangat2,dia pi jumpa doktor mengadu masalahnya yg mudah sangat tido selepas makan…doktor kata kat dia ,awak untung dapat jugak 5 minit,doktor kata dia lagi teruk 3 minit lepas makan terus dia tido..lagi teruk….

3.Jangan kata saya mereka cerita pulak..ni betul ni tak tipu..dulu 5 tahun dulu,saya pi ngajor kat JPS Ipoh,tingkat 5..habis ngajor turun pakai lif,saya ngan pembantu saya,bila masuk dlm lif tu ada sorang laki2,dia tegur saya..mangajar kat sini ke? Saya jwp ye..dia tanya pulak,kenal ke Ust Kazim,sy jwb kenal,dia kata dia ngaji ngan ust Kazim di kpg dia,dia tanya lg Ust Kazim tu sihat ke skrg,sy jwb sihat la kot,yg pembantu sy udah nak ketawa sampai ngadap dinding lif,saya pulak terkedu,dia kata yg dia minat giler kat ustaz Kazim,klu Ust tu ngajar dia mesti dok depan sekali..lg buat sy terkedu..ms nak keluar lif dia kata kalau jumpa ust Kazim kirim salam ye..padahal sy lah si Kazim tu,nak ngaku takut dia malu pulak..saborrr je la

4.Hari tu ceramah kat satu tempat sempena maal hijrah,buat kat padang tepi tasik,cantik sangat viewnya,angin sepoi2 lagi..sy pakai baju kebangsaan mlm tu,siap iron dr pagi lagi..ceramah 2 jam,habis aje ceramah deme ajak makan malam,sy jwp sy tak makan malam,sy makan nasi je…he3…elok dok minum,satu pakcik,umur dlm 70an datang,dia tanya,ustaz…sy jwp ye,dia tanya lgi..umur ustaz ada ka dah 80 tahun?hampir tersembur air teh sy..sy jawab,dah dekat dah..dia jwp masyallah..memang Allah bg kat ustaz no,tak nampak langsung 80..boleh ceramah 2 jam lagi..dia tanya apa petua..sian kat saya kan..80 dah org tengok saya ni..adusss,nak wat camner jenis muka org lama…saborrrr je la

5.Selesai aje bayi yg baru dilahirkan,seorang nurse berbangsa cina serahkan bayi tersebut pd bapanya…Encik,sudah boleh ajan(azan)..mali angkat ini baby..kata nurse tu.Si bapa pun dgn sedikit gementar memaut anaknya,maklumlah anak sulung,gayat jgk nak pegang baby comelnya..bapa dgn penuh syahdu pun membaca..Allahu akbar Allahu akbar Allahu akbar..laa ilaha illahu wallahu akbar..nurse cina tadi kata..waa sudah tukar ka sikalang?selalu lain bunyi ini hali lain bunyi..pengalaman saya masa berbual dgn seorang nurse masa yg masuk wad dulu..bukan wad bersalin tau..jgn salah faham pulak!

6.Ketawa sendiri bila saya ingat balik hari perkahwinan saya…jujur saya cakap saya tak pernah bertentang mata dgn bapa mertua sehinggalah hari nikah,lepas solat asar saya tengok pekerja canopy sibuk angkat kerusi meja utk bw ke tmpt lain,sy kesian tengok sy pun nak tolong angkat,tukar baju tukar seluar sy pun joint sekali angkat kerusi..bapa mertua pun tengok dr atas kerusi,sy buat kerja la,tiba2 dia datang kat tempat yg kami dok kemas kerusi,dia tanya kat sy..dia tanya..Banyak ke tempahan bulan ni? Lepas ni nak hantar ke mana pulak?terkebil sy dibuatnya,laaa dia tak perasan ke sy ni menantu dia…? Adoi..sy jawab..banyak la kot…tu dulu..sekarang ngam sangat..

Jom tengok kejap !! Untung-untung nasib dapat barang murah, rm 1.90 pun ada...

7.almarhum opah saya ni tak boleh jalan,duduk tersimpuh aje,bila balik rumah dia saya suka menyembang dgn dia.Dengan kain tudung stail org dulu dilipat2 atas kepalanya duduklah dia di muka pintu biliknya..selalu saya bawa kawan2 saya jumpa dia,dia seronok berbual ngan kawan2 saya.Yang paling suka borak dgn dia ialah sahabat saya Ustaz Mokhtar..ketawa opah ni bila diusik oleh Ustaz mokhtar..tp skrg dia dah meninggal,terbayang2 dimata saya,bila saya lalu depan pintu bilik dia rasanya mcm dia dok ada lg…satu hari Ustaz mokhtar ikut saya balik kpg..sampai dah lewat malam..minum kat dapur,nyembang ngan Pak Ngah sampai tengah malam..saya ngantuk,sy minta diri nak masuk bilik dulu,tinggallah Ustaz mokhtar terus berbual..dlm pukul 12mlm..pintu bilik saya diketuk dgn kuat bertalu2..apahal pulak ni?Ustaz Mokhtar terpa masuk kelam kabut,muka pucat lesi,terduduk dia atas katil.ape hal tar?sy tanya.Dia tanya saya balik,”bukan opah dah meninggal ke?”saya jawab :”ye.nape?”Dia jawab:”ana nampak dia tadi!dok tersimpuh tepi pintu,betul ana tak tipu syeikh!Saya punya nak tergelak tp saya tahan sekuat hati..sy pun buat2 suspen…:biar betul Tar..”Ustaz Mokhtar tak kata apa dah..sy tutup lampu,pekup muka kat bantal,sy gelak kat bantal tu..beringgut2 badan tahan gelak…hah3.Sebenarnya tu bukan opah yg meninggal tu tp adik bongsu dia,memang sebijik mcm arwah,duduk tersimpuh tepi pintu bilik mcm arwah jgk le..boleh bayang tak mcmna Ustaz Mokhtar bila bertentang mata ngan Opah Chik tu..mesti gabra habis kan.?.Besoknya ms nak balik baru ustaz tu tahu yg dia tengok smlm tu opah chik bukannya opah geng dia dulu..Mohktar..mokhtar…

8.masa tu saya ada pgram di Jordan..asal masuk hotel aje kenalah scan,kereta pun kena check jgk..takut bw bom kot,mula2 sampai semua kena scan kat pintu masuk lobby hotel,saya sekali scan lepas,takde besi kat badan…kawan saya pulak asal masuk bunyi,asal bunyi je masuk..mula2 dia buang talipinggang,bunyi jgk,buang kasut,bunyi jgk..”apa hal ni yop,bunyi aje..?”saya tanya..buang cincin,jam,pen bunyi lg..adoi..polisnya dah 3 org datang kat kawan saya ni,udah gabra dia,nak buang apa lagi..polis dok kepung dia,pegang sana pegang sini,dah 4 kali lalu bawah mesin scan dok bunyi jgk..last2 saya kata,…cuba buang gigi palsu tu,scan gigi tu,dia pun buang dan bila lalu tak bunyi dah..lepas…kata kawan saya..”gigi palsu aku ruper nye..nyusahkan aku aje..”nyusahkan aku tu bunyinya dah nyushakan aku je,maklumlah gigi dah tanggal…

9.Pengalaman selepas habis ceramah mmg seronok,ada yg sedih ada yg seram…hari tu balik dr satu tmpat ceramah,jauh jln pulak gelap.. Sekitar jam 1pg sunyi sgt kereta saya je berada di jalanraya..tiba2 saya nampak lembaga putih ditepi jalan, rambut panjang muka tak nampak, menunduk je kepalanya..masyaallah..saya ckp kat pemandu sy ..jangan tegur..dah jauh sikit saya kata ..jangan pandang belakang..nasib baik ingat david teoh hah3..pemandu saya tanya ,,ustaz , klu dia mai dok depan cermin kita nak wat ape?saya jwb jgn pandang depan…he3

10.saya ni kerap jugak keluar masuk hospital .maklumlah mcm2 penyakit..bila dah kerap masuk maka ramailah kenalan termasuk nurse n doktor.saya pernah masuk wad sbb tak leh tidur berminggu2, maka kerja saya nyembang aje le dgn deme..mesra bebenor he4.. Satu hati saya isi minyak kereta jumpa satu nurse cina. Saya tanya hai lama tak nampak..dia jawab waaa ustaz ..lama tak nampak sihat ke? Sy jwb sihat.. Sihat org tua. Dia tanya pulak,lama tak nampak bila mau masuk hospital lagi? Adoi itu soalannya…alahai

11.masa bujang dulu selalunya sy makan kat kedai la..kegemaran saya makan nasi goreng kampung, tiap2 hari makan tghari disitu,taukenya tau dah apa sy nak order.satu hari saya sampai, bila duduk je saya tanya makcik kedai, mana pakcik? Kejap je dia ke tandas, aiseyy.. x pe la saya tunggu,bila pakcik kedai tu keluar, terus dia panggil saya, hai lambat hari ni?nasi goreng mcm biasa ke? Saya tak terja
wab.. Adoi.. Macamana ni ? Seluar dalam pakcik tu atas kepala dia!mati selera terus!

 

Apa Komen Anda

3 comments… add one

Leave a Comment