Insan-insan Yang Mati Dalam Husnul Khatimah

tanda-tanda husnul khatimah

1. Meninggal Dunia Ketika Sedang Sujud

Lelaki dalam gambar di bawah ini adalah warga Negara Mesir yang bekerja di Arab Saudi.
Setelah dua hari tidak datang bekerja maka seorang dari kawannya pun pergi mencari ke biliknya.
Bila dia buka pintu,dia melihat kawannya itu sedang sujud kepada Allah.
Kawannya telah dijemput oleh Allah dalam keadaan husnul khotimah..

Arab mesir mati sedang sujud

2. Meninggal Dunia Dalam Keadaan Sujud

Kisah ini berlaku pada tahun 2010 lalu.Kejadian ini terakam dalam sebuah CCTV dan menjadi buah mulut orang karana begitu menggetarkan hati dan mengharukan.

Saat itu pukul 11: 08 pada tanggal 1 Januari 2010,seperti tertera dalam kamera CCTV.Kelihatan seorang lelaki sedang solat..

Lelaki ini solat sekitar dua rakaat,kelihatan ok je..Namun setelah melakukan salam dan berzikir beberapa saat,perlahan-lahan ia nampak menunduk dan makin menunduk..Seperti mahu bersujud,dan ketika itu tak ada seorang pun yang sedang memperhatikannya meski ada 2 orang di dalam masjid yang masih lalu lalang.

Ketika jam 11.11 belum ada lagi yang menyadari bahawa lelaki itu tak bangun-bangun dari sujudnya.Setelah 10 minit kemudian,datang seorang menghampirinya karana nampak curiga..Beberapa kali dia menghampiri almarhum yang sedang bersujud itu..

Satu minit kemudian,semua orang baru menyedari bahawa lelaki ini telah kembali ke rahmatullah dalam keadaan sujud..Beberapa orang pun menghampiri almarhum..Membantu menelentangkannya dan semakin ramai orang berduyun-duyun menghampiri almarhum.

Meninggal Ketika Sujud di Masjid

3. Meninggal Dunia Ketika Sujud Di Masjid Nabawi

Insan ini juga tergolong dari kalangan orang-orang yang beruntung..Tanda-tanda mati dalam husnul khatimah ada pada almarhum..

Dari Ibn Umar r.a. berkata: Bersabda Rasulullah SAW:

“Siapa yang berkemampuan untuk meninggal dunia di Madinah,maka meninggallah di sana kerana aku akan memberi SYAFAAT kepada mereka yang mati di sana”.

(Riwayat Tirmizi,al-Nasaii dan disahihkan oleh al-Albani)

عَنْ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَهَادَةً فِي سَبِيلِكَ وَاجْعَلْ مَوْتِي فِي بَلَدِ رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Dari Umar RA bahawa beliau berdoa : Ya Allah,kurniakanlah aku syahid di jalanmu,matikan aku di Negeri Rasulmu SAW (Madinah)

(Hadis riwayat Bukhari)meninggal ketika sujud di madinah

4. Solat Jenazah Seorang Ulama Bangladesh

Antara tanda-tanda sesorang itu mati dalam husnul khotimah ialah terdapat ramai orang yang mensolatkan jenazahnya.Doa-doa orang yang mensolatkan jenazah Allah makbulkan.

Jom tengok kejap !! Untung-untung nasib dapat barang murah, rm 1.90 pun ada...

Dalil:

“Tidaklah seorang Muslim meninggal dunia lalu ada empat puluh orang yang mendirikan solat Jenazah baginya,yang mereka tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apa pun,melainkan Allah akan mengabulkan permohonan syafaat mereka untuk jenazah tersebut”

(Hadis riwayat Imam Muslim dalam Sahihnya,Kitab al-Janaaiz,no: 948)

Daripada  Aishah radhiallahu’anha, dia berkata Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Maksudnya: Tidaklah seorang yang meninggal dunia lalu disolatkan oleh umat Muslim yang jumlahnya mencapai seratus orang,yang semunya memohon syafaat baginya,melainkan mereka akan diberikan izin memberi syafaat untuk jenazah tersebut.

(Hadis riwayat Imam Muslim dalam Sahihnya,Kitab al-Janaaiz,no: 947)

Beruntungkan siapa yang mati disolatkan oleh ramai orang seperti Ulama Bangladesh tersebut.. lebih-lebih lagi yang solatkan jenzah itu orang-orang soleh dari kalangan ulama dan auliya’.

Ulama Bangladesh

5. Seorang Bilal meninggal dunia dalam keadaan sujud ketika sedang solat sunat ba’diah Zuhur..Beruntung almarhum meninggal dunia di dalam bulan Ramadhan karim,dalam waktu 10 akhir Ramadhan pula,selepas solat Zuhur dan ketika sedang sujud dalam solat sunat selepas Zuhur..

Almarhum ketika hayatnya banyak menghabiskan masa dan tenaga menjaga kebersihan surau Al-Mujaahideen,Bangi.

Semua orang ingin meninggal dunia dalam keadaan yang indah,mati dalam husnul khotimah(penyudah yang baik)namun sudahkah kita mempersiapkan diri kita untuk dipanggil oleh-Nya pada bila-bila masa sahaja yang tidak seorang pun dari kita tahu bila tarikh dan masanya?

اَللّهُمَّ اخْتِمْ لَنَا بِاْلاِسْلاَمِ وَاخْتِمْ لَنَا بِاْلاِيْمَانِ وَاخْتِمْ لَنَا بِحُسْنِ الْخَاتِمَةِ

“Ya Allah,akhirilah hidup kami dengan islam,akhirilah hidup kami dengan membawa iman,akhirilah hidup kami dengan husnul khotimah”bilal mati dalam sujudMindaKini.Com

Apa Komen Anda

0 comments… add one

Leave a Comment